A la classe de COED hem vist que tenim 3
trets importants de llenguatge oral formal:
1) Trets contextuals ( context-->
espai i temps/ qui i ara)
- És de caràcter no universal per tant, a tot
arreu no és igual sinó que depèn del grup social en què et trobes i requereix d'un aprenentatge escolar.
- És acústica, efímera i produïda en
temps real, és a dir, hem de compartir espai i temps amb l'auditori,
s'ha d'elaborar sobre la marxa i, per tant, té condicionants.
- Té un context compartit, amb una
comunicació relativament unidireccional: hi ha una interacció visual i emotiva, el missatge que vol donar ha
de provocar una emoció. Aquesta interacció és la clau de l'èxit.
2) Trets textuals (el producte que
elaborem: discurs/text)
- És formal i només parla una persona, direm
que generalment és monòton.
- El seu
objectiu és ser informativa. Ha de
ser planificada ja que hem de saber Què direm ( recerca de la informació) i Com ho direm, que és la clau de l'èxit i
ha de ser de tema sovint especialitzat.
- Repetitiva ja que hem
de saber el que volem transmetre i les idees principals amb una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals, que
són tots aquells relacionats amb la veu, el cos i els mitjans audiovisuals i,
d'aquesta manera, matisen i completen el missatge.
3) Trets lingüístics (competència
lingüística)
- Té un paper fonamental dels trets
suprasegmentals (és tot
el que té a veure amb l'elaboració de la frase i transformar l'oració de
negativa- positiva- pregunta).
- Ocurrència d'elements díctics: hi ha
sovint elements relacionats amb el
context, interrogacions, exclamacions,
interjeccions, anacoluts, el·lipsis..
- Correcció normativa i ús de la
varietat estàndard.
Per acabar, dir que tot i que coneixia les característiques de la llengua oral formal, desconeixia la seva subdivisió en trets. Per tant aquesta classe m'ha servit per organitzar les característiques de l'oral formal i conèixer una mica més sobre aquest tema.
No hay comentarios:
Publicar un comentario